Ile kosztuje animacja reklamowa - cena

Nie istnieje jeden uniwersalny cennik filmów promocyjnych, a koszty które prezentuje każda agencja reklamowa mogą być bardzo zróżnicowane ze względu na doświadczenie personelu, jakość, stosowane techniki animacji, ale także koszty prowadzenia działalności, które przy dużych studiach produkcyjnych mogą być spore.
Nasze usługi jak i budżety kierujemy do małych i średnich przedsiębiorstw, dla których inwestycja kilkuset tysięcy złotych w animację reklamową przekracza możliwości finansowe firmy. 

Nie potrzebujesz ogromnego budżetu i wieloosobowej ekipy filmowej, by Twoje działania videomarketingowe mogły przynieść korzyści. Już na samym starcie warto poznać czynniki wpływające na cenę – niekiedy drobna zmiana estetyki lub scenariusza może sprawić, że koszt produkcji filmu reklamowego znacznie się obniży. Jeśli podobają Ci się nasze reklamy i prezentacje wideo, sprawdź ile kosztuje produkcja animacji reklamowych, zależnie od rodzaju, długości i przeznaczenia filmu oraz co zrobić, by nie przepłacać. 

1. Rodzaj i styl animacji

Technika i styl animacji są jednymi z kluczowych czynników kształtujących cenę animacji. To jak bardzo bogata, szczegółowa i czasochłonna w przygotowaniu będzie grafika zdeterminuje zarówno czas realizacji jak i związany z nim koszt. Oto najpopularniejsze techniki i style oraz szacunkowy koszt – dla łatwiejszego porównania cen animacji reklamowej za przykład posłużył film promocyjny długości ok. 60 sekund:

  • Animacja whiteboard to technika, w której grafiki są rysowane na tablicy w stylu szkolnego notatnika lub tablicy. Jest to prosty i przystępny sposób na przekazywanie informacji, często wykorzystywany w explainerach i prezentacjach. Animacje te są stosunkowo szybkie i niedrogie w realizacji (zwykle o kilka lub kilkanaście procent tańsze niż animacje wektorowe „kreskówkowe”). Minuta animacji whiteboard może kosztować od 5000zł netto.

  • Animacja wektorowa (kreskówkowa) może stylem nawiązywać do barwnych kreskówek pokazując charyzmatyczne postaci oraz ilustrowane scenerie albo być utrzymana w minimalistycznym, eleganckim stylu. Widełki cenowe za minutę animacji, w zależności od tego jak bogata i szczegółowa będzie grafika, mogą wahać się w granicach 8000 do 12000 zł netto.

  • Motion graphics (ruchome grafiki) to rodzaj animacji wykorzystującej kształty geometryczne, grafiki, typografię (teksty i hasła). Filmy animowanej w tej konwencji mogą z jednej strony być przyjąć minimalistyczną, czytelną, ale jednocześnie atrakcyjną formę (chętnie wykorzystywaną w manualach wideo i prezentacjach szkoleniowych czy reklamach produktów i aplikacji) przy zachowaniu bardzo atrakcyjnych kosztów produkcji, nawet od 3000zł netto za minutę. Z drugiej strony do kategorii motion graphics możemy zaliczyć także animacje oryginalnych i niezwykle efektowych kolaży – zdecydowanie bardziej wymagających czasowo, których koszt zaczyna się od 6000zł netto za minutę.
Animacja whiteboard dla firmy
Animacja whiteboard
Explainer video
Animacja wektorowa (kreskówka)
Animacja motion graphic
Animacja motion graphic

Zastanawiasz się jaki styl wybrać?

Opisz w kilku słowach, czego potrzebujesz. Pomogę wybrać optymalne rozwiązanie.

2. Długość i dynamika animacji

Długość animacji reklamowej jest kolejnym z czynników wpływających na jej koszt. O ile wcześniejsze porównanie dotyczyło minutowych filmów promocyjnych (czyli dość popularnej długości dla animacji reklamowej w stylu explainera czy krótkiej prezentacji) to animacje są wykorzystywane przecież różnych celach – jako krótki spot,  lub short do social media. explainery i kilkuminutowe prezentacje. Im dłuższa animacja, tym wyższy może być jej koszt. Oto kilka przykładów:

  • spot, bumper, animacja logo (5-30 sekund) – krótki format wyświetlany przed lub w jako przerywnik wideo na YouTube w social media lub w serwisach VOD. Ceny najkrótszych i najprostszych animacji zaczynają się już od kilkuset złotych, ale mogą sięgać nawet kilku tysięcy złotych za klip wideo, dlatego zawsze warto wcześniej skorzystać z darmowej i niezobowiązującej wyceny

  • animacja reklamowa lub explainer  czyli animacja wyjaśniająca działanie aplikacji lub prezentująca cechy produktu. Ceny takiej animacji tej długości zaczynają się od kilku tysięcy złotych – szczegóły w poprzednim rozdziale „Rodzaje i styl animacji” . 

  • kilkuminutowa prezentacja, która może być szczegółową prezentacją produktu, wideo manualem (np. obsługi oprogramowania albo urządzenia) lub prezentacja targową. Z jednej strony taka animacja wymaga więcej pracy ze względu na dłuższy scenariusz i większą ilość pracy przy grafice, animowaniu czy udźwiękowieniu, z drugiej – wideo zazwyczaj ma mniejszą dynamikę, sceny zmieniają się wolniej, by dać widzowi czas na zapoznanie się z treścią. Z tego powodu finalna cena za minutę filmu może być od 20 do nawet 50% procent niższa niż pierwotna stawka dla określonego typu animacji.  
Reklama sklepu internetowego
Animowany spot reklamowy
Reklama sklepu internetowego
Animowany explainer
Animowana infografika
Animowana prezentacja

Potrzebujesz podobnej animacji?

Opisz w kilku słowach swój pomysł. Pomogę wybrać optymalne rozwiązanie.

3. Scenariusz i złożoność projektu

Niekiedy klienci sami decydują się na napisanie scenariusza do animacji. Zdarza się, że początkowy skrypt trzeba mocno zmodyfikować, bo zamiast krótkiego i czytelnego komunikatu reklamowego powstaje szczegółowa prezentacja, której finalny koszt może znacznie przekraczać planowany budżet. Im dłuższy i bardziej skomplikowany scenariusz, tym więcej czasu i zasobów potrzeba na jego realizację. Rozbudowane i szczegółowe grafiki nie tylko trzeba zaprojektować, ale również wprawić w ruch. Dodatkowi animowani bohaterowie to kolejny z częstych pomysłów, który świetnie wygląda na papierze i ekranie, ale wymaga bardzo dużo pracy graficznej i animacyjnej, co wymaga zarówno dłuższego czasu produkcji jak i idących z tym kosztów. 

Myśląc o scenariuszu warto zastanowić się nad kilkoma kwestiami, które pozwolą zaplanować efektowne i skutecznego wideo nie rujnując budżetu:

  1. Jaką funkcję będzie pełniła animacja reklamowa? 
    Przyciągnięcie uwagi nieświadomego odbiorcy, zachęcenie do wypróbowania produktu, instrukcja „krok po kroku”. Wideo może mieć różne funkcje i to do nich trzeba dopasować odpowiednie środku. Krótki animowany spot reklamowy zwykle wymaga większej dynamiki (by przebić się do świadomości widza i zatrzymać go na dłużej), z drugiej strony nie jest formatem, który będzie drobiazgowo opisywał produkt czy usługę. Liczy się bardziej chwytliwy komunikat adresowany z myślą o odbiorcy i medium gdzie pojawi się wideo, niż wieloaspektowa dogłębna prezentacja produktu. Animowany explainer (znacznie dłuższy niż spot) najczęściej adresowany jest do odbiorców potencjalnie zainteresowanych produktem, którzy mogą poświęcić więcej czasu, więc tempo i dynamika mogą zejść na drugi plan (choć wciąż są istotne!). Warto pomyśleć jednak o atrakcyjnym i klarownym przedstawieniu funkcji, cech i argumentów, które mają przybliżyć klientowi produkt.

  2. Czytelność przekazu
    Podstawą jest jasny i łatwy do zapamiętania komunikat. Dajemy odbiorcy tyle informacji ile potrzebuje na danym etapie poznawania produktu lub marki. Animacja w naturalny sposób posługuje się wizualnymi skrótami i symboliką. Zamiast pokazywać wszystko dosłownie (szczególnie kuszące, gdy mamy do czynienia z animowanymi postaciami), warto pomyśleć o nieoczywistych i zaskakujących metaforach, które zostaną w głowie widza na dłużej. W tym tkwi prawdziwa siła animacji reklamowych!
  3. Połączenie obrazu i narracji
    Prościej jest po prostu pokazać „intuicyjną i prostą w obsłudze wyszukiwarkę z opcją filtrowania wielu parametrów….” niż o tym opowiadać. Animowane obrazy świetnie dopełniają narrację czytaną przez lektora. Prawie zawsze okazuje się, że pierwszą wersję scenariusza możemy skrócić nawet o połowę, bo część z rozbudowanych opisów cech i funkcji lepiej jest zobrazować animacją zostawiając lektorowi miejsce, by opowiedział potencjalnemu klientowi o wartościach i korzyściach. 
Animacja reklamowa - spot
Spot reklamowy YouTube
Animacja explainer demo app
Animowany explainer na firmową stronę
Animowana prezentacja
Animowana prezentacja

Potrzebujesz animacji reklamowej?

Opisz w kilku słowach, czego potrzebujesz. Stworzymy animację od scenariusza do gotowego wideo!

Explainer video (kreskówka)

8000 zł

Whiteboard

5000 zł

4. Pole eksploatacji

Pole eksploatacji animacji również wpływa na jej koszt. Animacje przeznaczone do internetu są zazwyczaj tańsze niż te przeznaczone do telewizji. Oto przykładowe ceny:

Internet: cena animacji może wynosić od 1000 do 5000 złotych.

Telewizja: cena animacji może sięgać od 3000 do 10000 złotych.

5. Czas realizacji
Czas realizacji animacji również wpływa na jej koszt. Realizacje „na ostatnią chwilę” zawsze są droższe, ponieważ wymagają szybszego wykonania i często dodatkowych godzin pracy. Oto przykładowe ceny:

Standardowa realizacja: cena może wynosić od 1000 do 5000 złotych.

Realizacja na ostatnią chwilę: cena może sięgać od 5000 do 10000 złotych.

Podsumowanie
Koszt animacji reklamowej 2D zależy od wielu czynników, takich jak długość, skomplikowanie scenariusza, technika i styl, pole eksploatacji oraz czas realizacji. Warto zawsze skonsultować się z wybranym studio, aby uzyskać dokładną ofertę i dostosować animację do swoich potrzeb i budżetu.